Milovice – uklidnit situaci se do Milovic vypravil hejtman Středočeského kraje ing. Petr Bendl. Na naléhání starostů a dalších komunálních politiků byla veřejně odmítnuta varianta severojižních drah letiště. Zástupce Nikodém a Partner: hledali jsme maximální možnou variantu využití území. Záměr na využití území s otazníky.
Jednání v prostorách Mateřského centra v Milovicích zahájil hejtman Petr Bendl (ODS) s tím, že kraj nabídl obcím (v případě, že uzavřou svazek obcí) 10 % podílu v připravovaném projektu, sdružení obcí však nevzniklo. Kraj podle něj nepočítá s centrem leteckého provozu avšak v územním plánu mají letiště, musí tak s ním počítat. Následně předal slovo zástupci firmy NIKODEM a PARTNER, panu Rojtovi, který představil Technicko ekonomickou studii a generel letiště, přitom uvedl, že zpracovávali pouze studii maximální varianty využití území a generel letiště Boží Dar se záměrem mít v blízkosti letiště průmyslovou výrobu bez ohledu na okolí (se starosty dotčených obcí se nebavili proto, aby nebyli ovlivněni).
V rozvoji letiště hraje prim blízkost dálničního napojení, uvažovaná rychlodráha Lysá nad Labem – Liberec (skloubila by se tak doprava letecká, silniční a železniční).
Konkurenty uvažovaného letiště by byly Vodochody – zde je také blízkost dálnice, přes dostavbu areálu má tato lokalita menší potenciál, neboť je příliš blízko Ruzyni a Praze. Dalším konkurentem může být letiště v Mnichově Hradišti – již v současné době má statut mezinárodního letiště, avšak vzhledem k obytné zástavbě není možný další rozvoj, maximálně do výše soukromých letů.
Hejtman Bendl zdůraznil, že toto jsou možnosti území, co je technicky možné. Hovořil o jedinečnosti a atraktivnosti území, kdy umístění letiště zvýší mzdové ohodnocení obyvatel regionu. Vedoucí odboru regionálního rozvoje Jakub Kleindienst hovořil o procesu hledání strategického investora. Má jít o zřízení průmyslové zóny, kterou bude doplňovat letiště.
Varianta Sever – Jih nepřipadá do úvahy, avšak firma, která ji navrhla je dále v jednání Na dotazy přítomných reagoval hejtman veřejně zamítnutím varianty drah letiště kolmo k stávající dráze. Avšak firma, která varianty předložila je stále ve hře (jedná se o firmu Prague IC pozn. red.). Zatímco hejtman hovořil o tom, že plány kolmých drah, které měli účastníci k dispozici, nezná, Ladislav Kutík (ODS, člen rady Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje a cestovního ruchu, starosta Nymburka) hovořil o tom, že podobných variant je asi Bendl: Něco za něco, není možné nechat území ve stávajícím stavu Na reakci zástupců obce Čachovic bylo zdůrazněno hejtmanem, že když letiště nechtějí, připravují se výhody z něj vyplývající. Hledáme limity, když nebude letiště, tak se nebude stavět na hlavu. Bendl potvrdil, že jsme na začátku procesu, kraj doporučí investory, jedná se o několikakolový proces, není možné stát v území na místě. Radní Kutík zdůraznil, že se jedná o rozvoj území (přistěhování nových lidí), kteří nemají v místě zajištěny pracovní příležitosti. Na to bylo poukazováno, že řada lidí zde bydlí pro klid území a raději za prací dojíždí a řada lidí práci v místě má zajištěnu. V závěru hejtman prohlásil, že nejde starosty dotčených obcí obejít, jedná se o proces něco za něco a dodal, že se těší na spolupráci.
Náhledy fotografií ze složky Letiště Milovice Boží Dar