O práci může přijít až 2,5 tis. zaměstnanců Škody Auto
Škoda Auto má opět omezit výrobu, první větší odstávka se uskuteční koncem října, již od 29. října bude snížena výroba Fabií. Jak vnímáte tyto kroky a nakolik si myslíte, že může být ohrožena zaměstnanost na Mladoboleslavsku?
Skutečně, od 29. září opět došlo k omezení výroby Fabií na 1200 kusů denně. Ve Škodě Auto se hovoří o možném propuštění až 2,5 tisíce zaměstnanců. Pokud by k tomuto kroku došlo, ohrozí to zaměstnanost nejen v Mladé Boleslavi a okolí, ale bude to mít dopady do dalších firem v České republice. Je třeba vidět, že automobilový průmysl je dnes jedním z rozhodujících průmyslových odvětví v naší zemi a automobilky na sebe vážou řadu dalších odvětví, včetně dopravy a služeb. Přitom automobilový průmysl již řadu let, celosvětově, prochází krizí. V tomto průmyslovém odvětví je zcela zřejmá krize z nadvýroby. Šrotovné v Německu na čas vyřešilo problémy s odbytem, které se v mladoboleslavské Škodovce projevily koncem minulého roku. Ty způsobily, že v prvních měsících letošního roku odešla většina zapůjčeného personálu. Nyní se situace začíná opakovat. Lidé zaměstnaní ve Škodě i v jiných firmách v celé ČR nemohou doplácet na politiku předchozích vlád, které podporovaly průmyslovou monokulturu. Vedení firmy si zřejmě situaci uvědomuje, mohlo ji dopředu předvídat. Mám pocit, že odbory si možný dopad nechtějí přiznat se všemi možnými důsledky, ale jedině odbory mohou aktivním přístupem bránit práva zaměstnanců. Nyní by měla nastoupit výrazná aktivní politika vlády směřující k zachování zaměstnanosti nejen v mladoboleslavské Škodovce, ale i v navazujících odvětvích. Jinak dojde v ČR k výraznému nárůstu nezaměstnanosti a zhoršení celkově již špatné sociální situace.
Náhledy fotografií ze složky Demonstrace proti US radaru v Praze 31.1.2009