Co je nového v Lysé nad Labem?
Za poslední půlrok se toho událo opravdu mnoho. Jsem bohužel jediným zastupitelem za KSČM, takže mé možnosti v totalitním způsobu řízení města slepenou nedemokraticky zvolenou kolací v zásadě ve složení ODS-ČSSD, s dalšími přívažky členů OS, jsou poměrně nepatrné, i když při spolupráci s další opozicí se nám daří řadu manipulací a nestandardních postupů vedení města v řadě případů eliminovat a následky jejich konání alespoň mírnit. Do tohoto procesu se zapojili i mladí členové KSČM ve městě.
Co považuji za velice důležité, že se mi podařilo prosadit zpracování Strategického plánu rozvoje města na období 2011-2030, jehož součástí by měl být i dopravní generel, event. energetický generel, byť se tak stalo s trochou štěstíčka.
Je to důležitý krok, který by měl omezit především dosavadní 17-ti letou praxi „trilobitních“ vedení města (dinosauři to je slabé slovo), kdy se do realizace zařazovaly akce, výstavba nebo rekonstrukce, příp. privatizace městského majetku, podle představ a potřeb úzkých zájmových skupin, dnes bychom tomu řekli již bez okolků, podle zájmu místní stranické a podnikatelské mafie. I ÚP zpracovaný a odsouhlasený v roce 1998 nahrával pouze pozemkovým a nemovitostním spekulantům různého druhu.
Co se mi nepodařilo prosadit, bylo zpracování a přijetí Kodexu zastupitele, jehož návrh jsem opakovaně podal, jehož obsahu se vedení města, resp. vedoucí koalice bojí jako čert kříže. Nelze se však divit, kdyby byl tento kodex přijat a nový jednací řád, tak by nemohlo dojít např. k tomu, že mi bylo odmítnuto totalitně zařadit bod k projednání, který obsahoval řadu pochybení RM, ba dokonce prvky porušování, prokazatelného porušování, zákona o obcích, např. v procesu projednávání podnětů a námětů některých zastupitelů.
Není to tak dávno, kdy byl občanům představen koncept změn ÚP, a občané se nestačili divit. Tentokrát však vedení města spolu s architektem a jeho týmem narazili na značný odpor veřejnosti, jejichž zástupci podali řadu závažných námitek a připomínek. Více se můžete dozvědět na www.pojednanicko.cz, je to opravdu počteníčko. Co je velice pozitivní, že se vývoje ve městě ujali mladí, kteří už mají praktik dosavadních vedení města až po krk. A kauz opravdu přibývá. Mnoho občanů nemůže strávit zcela nepovedenou rekonstrukci Masarykovy ulice, realizovanou téměř bez dotace, z níž se nemůže městský rozpočet ještě vzpamatovat dodnes a v rámci hledání potřebných zdrojů se prodává zbytek majetku na území města za ceny nepřiměřené, zcela podhodnocené, např. obytný dům č.p. 715 s 8byty a zahradou v blízkosti hlavní třídy, jejichž prodej nahrává pouze spekulantům a město připraví podle posledních kalkulací o cca 4 mil. Kč.
Je velice smutné, když město vedou amatéři, z jejichž dílny vyplynou takové návrhy jako je zřízení kruhového objezdu v centru města, při jehož výstavbě by padlo za oběť jediné kino, které navíc před rokem město koupilo za 7 nekřesťanských milionů, aby se asi odvděčilo Sokolům za jejich oběti v totalitním režimu, jinak se to totiž nedá vysvětlit. Nebo se Vám vybaví určitě hlavní náměstí, Husovo, před radnicí. Zde je představa vedení města jej min. z 1/3 zastavět nějakým polyfunkčním domem. Stavba na pozemcích města v bývalém areálu Fruty, předprodaných za určitých podmínek soukromému investorovi „za babku“ je v nedohlednu, navíc zde postavené občanské vybavení nebude skýtat záruky, pokud půjde o provoz, zdali na jeho využití budou mít občané a různá zájmová sdružení vůbec finanční prostředky.
Těžko odhadnout jakých hrůz se ještě při řízení města dočkáme. Původní předpoklad výstavby Domova pro seniory je s největší pravděpodobností v nedohlednu, o výstavbě II. etapy obchvatu ani raději nemluvě. Faktem je, že zde prozatím k liknavosti realizace přispěl a přispívá Středočeský kraj, i když prapůvod problémů spadá i na minulá zastupitelstva města, jejich arogantní jednání vůči dotčeným občanům a stávající legislativa vehementně prosazující soukromé vlastnictví. To je protiústavní, neboť podle ústavy by si měly být veškeré typy vlastnictví rovny. Bohužel některá jsou si rovnější.
V posledním období je velice kritizována občany skutečnost, že nemohou v rámci obecných záležitostí na ZM promluvit v úvodu nebo alespoň v první části jednání, takže občané odcházejí, protože by se dostali na řadu až v pozdních nočních hodinách. Doufám, že se to brzy vyřeší. Tlak veřejnosti je značný.
Jak je patrné i z obecného celostátního dění, občané se začínají probouzet a domnívám se, že i členové KSČM by měli podpořit aktivity řady levicových nebo středně levicových struktur, jako např. Pro Alt, „oživení“ a studentská hnutí, ale i akce odborů na protest proti nesmyslným tzv. reformám, v oblasti zdravotnictví, daní nebo důchodového či sociálního systému. Málokdo si chce připustit, že stávající stav je způsoben tímto systémem, resp. režimem-jinak liberálním nebo konservativním kapitalizmem, vyberte si.
Ing. Petr Gregor, Zastupitel za KSČM v Lysé nad Labem