Bude největší sluneční elektrárna v Milovicích?
V úterý do večerních hodin proběhlo setkání vedení Středočeského kraje zastoupeného náměstky Chládkem a Peterou, zástupcem investora Čajánkem a občanů Milovic a okolí.
Po krátké prezentaci následovala diskuse s občany. O co v Milovicích jde?
Po odchodu Střední skupiny sovětských vojsk v polovině roku 1991 zůstalo obrovské rozvojové území vojenského újezdu Mladá. Jak vzpomíná Miroslav Červinka, který prostor přebíral, sověti předali vše v pořádku, totální devastace nastala po jejich odchodu. V roce 1995 byl vojenský újezd zrušen a nastala otázka co dál, vše bylo naprosto opuštěno a napospas nejdříve zlodějům a v posledních letech i vandalům všeho druhu. Některá místa po vojácích se dočkala obnovy jako tomu je v Luštěnicích v části Zelená, nebo v Milovicích, kde se v současné době do obnovených panelových domů všech typů a do další výstavby nastěhovalo již skoro 9 tisíc lidí, průměrný věk je v Milovicích 28 let... Otázkou zůstalo co s bývalým letištěm Boží Dar. Zde byly zrekonstruovány čtyři panelové domy „karlovarského“ typu, ty se však v současné době nacházejí na pokraji rumiště paneláků „kyjevských“ a dalších opuštěných objektů po armádě. Letištní plochu využívají sportovci, úly po letadlech slouží skladování a pro výrobní a skladovací prostory soukromého zemědělce, jinak zde až na výrobu knedlíků nic nefunguje a vše připomíná opuštěné město se všemi důsledky.
Předchozí vedení kraje, které oblast převzalo po státní společnosti PRIVUM, která také sloužila spíš rozkrádání všeho, co se dalo ještě zpeněžit a o solidní zájemce neměla zájem, vystoupilo v roce 2008 se záměrem na obří letiště s 500 lety a provozem 6 tis. aut. Takovou variantu občané okolních obcí odmítli.
Nové vedení kraje zahájilo věcnou
debatu s okolními obcemi, loni proběhlo 6 setkání se starosty a letos
jedno, kromě toho probíhala v místě jednání orgánů kraje. Na podzim byla
vypsána veřejná soutěž, která byla zveřejněna i v zahraničí, se záměrem o
regeneraci celého území a okolních prostor luk po vojenských cvičištích.
Přihlásili se 4 zájemci, z nichž jen jeden splnil všechny podmínky. Dva
chtěli využití jen letiště s tím, že jeden z nich chtěl dráhy
v délce
Celý problém nyní spočívá
v tom, že počet nově vzniklých pracovních míst lze shrnout takto: při
stavbě elektrárny vznikne 150 míst, při demolicích objektů 30 – to jsou tedy
jen dočasná. VTP zahrnuje 200 míst a chov ovcí a jízdárna 8. V současných
výkupních cenách se jim investice do elektrárny ve výši 5 mld. Kč vrátí za sedm
let a dalších 13 to bude již jen vydělávat. Otázkou jsou náklady na demolice i
na VTP. Investor na poslední prezentaci ustoupil od požadavku změny
vlastnických vztahů. Pokud bude projekt realizován, budou v nájmu ve výši
Celá prezentace se nesla v duchu neúspěšných soutěžitelů, a také v duchu nedůvěry občanů vůči elektrárně. Občané považují zaplnění prostoru elektrárnou za zabití možnosti rozvoje lokality. Na druhou stranu v průmyslové zóně jinde v Milovicích o pracovní místa taky nikdo nezavadí. Vedení kraje konstatovalo, že nechce jít proti lidem ani proti zákonům či proti životnímu prostředí. Starostka Všejan Nekovářová, která se svým hrdinným postojem zasloužila o nerealizaci letiště v jehož pozadí stála skupina Penta, v závěru zdůraznila potřebu rozvoje lokality. „Osobně mám zato, že se celé řadě dohadů zde dalo zabránit, kdyby město komunikovalo loni s občany a pak naléhalo na kraj s jejich představami, neboť už od schůzky starostů ve Strakách v únoru loňského roku věděli, že jedním ze záměrů je stavba VTP a sluneční elektrárny,“ konstatoval Zdeněk Milata, obyvatel Milovic a krajský zastupitel a dodal: “potřeba pracovních míst pro normální lidi je zde prioritní, v Milovicích je asi 2 tisíce lidí bez práce a řada dalších lidí musí za prací dojíždět. Měl sem proto na toto téma jednání s hejtmanem a i investor se nebrání vyššímu počtu pracovních míst. Proto si myslím, že bychom tuto podmínku měli prosazovat, aby tam vzniklo alespoň 500 pracovních míst.“
Přítomni zástupci ODS využili této prezentace a i posledního setkání s občany v minulém týdnu k předvolebním manipulacím. Byl přítomen i europoslanec Fajmon a další. Vystoupení pana Fajmona a starosty Lysé Havelky bylo účelové a zbytečně rozdmýchávající emoce. Václav Michl zastupitel kraje za ODS z Poděbrad navrhl zrušení celé soutěže. Ukázalo se, že je potřeba argumentovat. Snad to tak dopadne. Kraj a zástupce investora se bude scházet se zástupci starostů, tak aby se to posunovalo dál.
Je těžké to posuzovat, nikdo nenavrhl nic lepšího než říkat, že to tam nechce. Buď tu lokalitu necháme hnít dál nebo ji najdeme využití. Projekt má celou řadu dílčích nedostatků a ty se budou muset vyřešit. Jedině však s argumenty a v diskusi s občany se s tím dá něco dělat.
Náhledy fotografií ze složky Letiště Milovice Boží Dar